Historik

Kalmar Modelljärnvägsklubb bildades 1978 och hade från början ett tiotal medlemmar. Vår första anläggning fanns då i den gamla Gasverksvillan på Södra vägen i Kalmar och byggdes i skala HO för tvåräls likström. Efter ett par år, 1982, flyttade vi till Södra långgatan 36 i centrala Kalmar där vi huserade till 2005. Här byggde vi en komplett bana med en huvudlinje, trafikerad av SJ, och en anslutande privatbana, båda för normalspår. De båda linjerna utgick från centralstationen Kvarnholm C med Hultsfred stationshus som förebild. De båda banorna kördes med likströmslok och blev så småningom även kompletterad med Lenz digitalsystem som möjliggjorde både analog och digitalkörningar. Precis när vi kände oss nöjda med vår klubbanläggning fick vi vårt hyreskontrakt uppsagt och tvingas flytta än en gång. Så är det med centrala lokaler mitt i stan!

Under vintern 2005/2006 flyttade vi till ny lokal igen. Den gamla anläggningen fick till stor del rivas och kastas men ett par delar kunde vi rädda och ta med oss till den nya lokalen och anläggningen. Vi har kommit ganska långt med den nya anläggningen som är större än den gamla. Den här gången bygger vi anläggningen modulärt så att vi enkelt ska kunna skruva isär den och sätta upp den igen, eller magasinera de olika modulerna. Anläggingen liknar den gamla på Södra långgatan men har blivit kompletterad med en dubbelspårig huvudlinje som symboliserar SJ-linjen. På linjen kan vi köra långa sträckor utan att påverka övrig trafik på privatbanan, och vi kan köra tågen hur länge som helst eftersom linjen är en lång rundbana. Hösten 2013 firade vi under en lördag KMJKs 35års-jubileum.

Landskapet efterliknar svenskt femtiotal/sextiotal (innan högeromläggningen i biltrafiken). I Kvarnholm stad finns ett flertal kända Kalmarhus som t.ex. ”cigarraffären Elvan”, ”Tripp, Trapp, Trull”, ”biografen Saga” och ”gamla rådhuset”. Järnvägen som utgår från Kvarnholm Central ansluter till huvudlinjen, trafikerat av SJ, samt privatbanan. Privatbanan är enkelspårig och passerar Sandås station på sin väg mot Lisehult och Oskarshamn som blir slut- och säckstation. Lisehult är en liten station som fått en del industrier. Förhoppningen är att Lisehult kommer att ha rikligt med industrier att förse med godståg. Ett nytt industriområde med anslutningsspår är under planering och uppbyggnad strax utanför Lisehult.

Styrningen av lok och tåg sker nu uteslutande med Lenz digitala system som även innefattar att kunna köra tågen trådlöst med sin egen smarta telefon om man vill. Styrning av växlar och växelgator sker analogt via ställverk vid varje station. Det är roligt att få klart in och klart ut av tågklareraren vid ställverket!

Under skolterminerna (ej under skolans sommar- och vinterlov) träffas vi som oftast två gånger i veckan, se fliken Aktiviteter vilka dagar vi har planerade aktiviteter i klubblokalen . Vi har stora planer och mycket att göra. Vår verksamhet brukar innefatta konstruktion av husmodeller, bygge av träd och landskap, elektronikbygge, bygge av nya moduler till anläggningen och massor av fler aktiviteter som tillhör modelljärnvägshobbyn. Just nu lägger vi ett större fokus på hur Kvarnholm stad ska utformas där vi planerar hus och miljöer från Kalmars närområde. De flesta av våra modellbyggnader konstruerar och tillverkar vi själva och passar in i landskapet. Dessa modeller säljer vi även till de som önskar inhandla dem. Vi deltar även på mässor och marknader med försäljning av våra modeller (se under fliken Aktiviteter för att se vilka datum dessa är).

När väder och vind ger möjlighet åker vi även ut på utflykter och mässor. Vi tar även uppehåll i byggandet av banan och sitter vid kaffebordet och tittar på film om tåg, gammalt som modernt. Idag har vi ett tjugotal medlemmar och vi tar gärna emot fler entusiaster som vill bygga, diskutera och köra modelljärnväg.