Vår anläggning

Järnvägen på Kalmar modelljärnvägs klubb, Utgörs främst utav två huvudområden med spår.

Den elektrifierade delen, Som ägs och förvaltas av Statens Järnvägar är det ena området. Detta innefattar Driftplatsen och stationen Kvarnholm Central, Samt dubbelspåret, och den sträcka som ansluter dubbelspåret med Kvarnholm och resten utav banan.

Den oelektrifierade delen, Som ägs och förvaltas av Kvarnholm-Mönsterlösa-Järnväg (KMJ) är det andra området, Detta innefattar Järnvägen från Kvarnholm Central:s Oelektrifierade ände (som är i motsatt riktning med utloppet till dubbelspåret) Till Driftplatsen och Stationen Mönsterlösa.

Statens Järnvägar har dragit in kontaktledning från dubbelspåret till Stationen Kvarnholm C, samt utrustat stationen med moderna funktioner så som optiska dvärg signaler. Därför är lok och motorvagnar med strömavtagare vanligt förekommande vid perrongerna. Men ska ett tåg set som framförs medhjälp av luftledningen fortsätta ut på den privata järnvägen (KMJ) så måste man byta lok eller byta motorvagns typ för att kunna fortsätta. Detta på grund av det faktum att det inte finns någon kontaktledning på den privat ägda järnvägen. Därför är det ånga och diesel som oftast förekommer mest på (KMJ).

Därför är Kvarnholm Station, en livlig driftplats i full rörelse, där det förkommer Ellok, Diesellok, Ånglok & Motorvagnar under en vanlig dag. Eftersom (SJ) och (KMJ) möts där, med deras olika lok och motorvagnstyper,

Välkommen under våra aktivitets dagar, och köringar för att få se Järnvägarna under drift.

-En karta över anläggningen är under uppbyggnad med hjälp av AnyRail: 2025-06-19